Expedierea mărfurilor: etape și cheile succesului
Una dintre funcțiile unui depozit este de a expedia marfa. Scopul acestei etape este de a expedia produsele comandate de clienți astfel încât acestea să părăsească instalația și să fie livrate la ora convenită și în stare perfectă.
Procesul de expediere a mărfurilor este împărțit în mai multe etape. Diferite sarcini sunt asociate cu fiecare dintre ele pentru a asigura un rezultat de succes. În articolul nostru, ne vom concentra asupra diferitelor etape și vă vom arăta cum să îmbunătățiți eficiența acestor procese.
Etape de expediere a mărfurilor:
Expedierea mărfurilor este pasul final pentru produse în instalații de depozitare. Să aruncăm o privire la ce subprocese include aceasta:
1. Planificarea livrărilor ce urmează a fi efectuate
Livrările de mărfuri nu au loc în vid; sunt conectate la alte operațiuni din depozit. De-aceea planificarea este de cea mai mare importanță. Organizarea zilnică a expedierilor de marfă presupune următoarele acțiuni:
- Aflați și confirmați ce comenzi urmează să fie pregătite și trimise pe parcursul zilei.
- Sortați lista comenzilor de pregătit.
- Atribuiți comenzile transportatorilor și indicați intervalele de timp în care trebuie să ridice coletele.
- Programați ocuparea docului de încărcare.
- Asigurați spațiul necesar în zona de depozitare temporară de langă dispecerate.
2. Consolidarea și sortarea mărfurilor
Faza de consolidare este de obicei inclusă ca parte a procesului de picking sau de pregătire a comenzii. Cu toate acestea, din cauza locației sale în depozit și a proximității de zona de expediere, o putem considera și ca parte a procesului general de expediere a comenzii.
Consolidarea mărfurilor constă în combinarea și gruparea produselor din diverse zone de picking sau depozit pentru expedierea lor ulterioară. În mod normal, un spațiu adiacent în zona de expediere este rezervat pentru această sarcină.
Desigur, consolidarea mărfurilor depinde în mare măsură de tipul de picking efectuat. Dacă pregătirea comenzii este executată haotic, riscați să blocați livrările în zona de expediere până când toate SKU-urile lor sunt adunate.
3. Verificare documentație și condiționare
Expedierea mărfurilor reprezintă ultimul contact între produs și depozit. În timpul acestui proces are loc verificarea finală a documentației. Acest lucru previne erorile și asigură că clienții primesc ceea ce au comandat.
Pentru a realiza acest lucru trebuie să verificați diferitele documente asociate (recepția mărfurilor, comandă de ridicare, bon de livrare, foaie de parcurs, scrisoare de transport etc.), să vă asigurați că produsele comandate sunt cele care se află pe palet sau în ambalaj și să verificați toate aceste informații în sistemul de management al depozitului.
În plus, trebuie să confirmați că greutatea și volumul comenzii sunt în conformitate cu cerințele transportatorului și apoi să o etichetați. În cele din urmă, marfa este ambalată sau împachetată (în cutii sau pe paleți), sigilată și acoperită cu folie.
Alte sarcini care pot fi îndeplinite în această fază de expediere a mărfurilor sunt personalizarea livrărilor (de ex., împachetare cadou, în cazul anumitor afaceri de comerț electronic) și asamblarea de truse sau pachete (foarte comun cu produsele promoționale).
4. Încărcarea mărfurilor
Acum că am organizat procesul de expediere, mai sunt câțiva pași pe care trebuie să-i facem înainte de a încărca coletele în camionul corespunzător:
- Verificați că remorca care așteaptă să fie încărcată este cea corectă.
- Așezați marfa pe camion, echilibrând încărcăturile. În plus, remorca trebuie să fie bine ancorată de docurile de încărcare. Acest lucru se face de obicei folosind echipamente de manipulare, cum ar fi transpaleți sau stivuitoare, și trebuie efectuat cu mare grijă.
- Înmânați documentația transportatorului pentru a fi semnată.
În acest moment, trebuie să rețineți că procesele de încărcare și descărcare prezintă un risc pentru operatori. Acestea pot duce la căderea sau blocarea persoanelor sau la accidente legate de manipularea echipamentelor.
Caracteristicile zonei de expediere a depozitului
Locația zonei de expediere a produselor în amenajarea depozitului va depinde de mai mulți factori, precum: numărul de expedieri, cantitatea de rute gestionate pe zi, planificarea orară și chiar locația instalației în sine (care limitează numărul de docuri sau le concentrează într-o zonă specifică).
Este obișnuit ca dispeceratele să fie organizate în aceeași zonă cu recepția de marfă, lângă docuri, astfel încât sarcinile de intrare și de ieșire să poată fi alternate în diferite intervale de timp. O zonă de preîncărcare sau zonă de depozitare temporară se află în această parte a instalației. Aceasta poate consta doar dintr-un spațiu deschis în care sunt plasate pachete sau paleți sau poate fi echipată cu conveioare cu role care eficientizează operațiunile de încărcare.
Strategii de optimizare a procesului de expediere a mărfurilor
Câteva bune practici pentru optimizarea proceselor de expediere a produselor includ:
1. Programați orele împreună cu serviciul de transport
Planificarea expedierii mărfurilor va fi întotdeauna mai precisă atunci când aveți un software de gestionare a depozitelor care poate controla și organiza o cantitate mare de informații și poate ghida echipa de lucrători în îndeplinirea sarcinilor aferente.
Un sistem de management al depozitului, cum este Easy WMS, poate grupa comenzile după: ruta de livrare, tipul de vehicul, clientul și prioritatea de expediere, printre alte categorii. Acești parametri sunt configurați în software în funcție de caracteristicile de inventar ale companiei.
WMS vă permite, de asemenea să organizați comenzile folosind atât picking static, cât și dinamic. În primul caz, organizarea are loc la începutul fiecărui schimb sau zi de lucru, folosind metodologii precum wave picking). Când vine vorba de organizare dinamică, operațiunile de picking și expediere sunt ajustate pe măsură ce sunt primite comenzi noi.
2. Standardizați și simplificați gestionarea documentelor
Unul dintre pașii esențiali în operațiunile de expediere a mărfurilor este verificarea și gestionarea documentelor. Scopul aici este de a ajunge la zero erori, care este favorizat de:
- Integrarea regulilor de etichetare și documentare ale depozitului cu cele ale transportatorului: aceasta simplifică perfect procesul și facilitează prelucrarea datelor. În cazul Easy WMS, modulul Software de expediere multicarrier face posibilă, de exemplu, imprimarea de etichete compatibile cu sistemele principalelor agenții de transport. De asemenea, poate atribui numere de urmărire fiecărui pachet direct din depozit.
- Utilizarea WMS cu dispozitive automate de asistență: pickingul vocal, de exemplu, permite operatorilor să încarce paleți și cutii cu ambele mâini și să valideze pachetele mai rapid. În plus, WMS are o opțiune de dublă verificare pentru a limita cât mai mult posibil erorile umane.
3. Evaluați opțiunile de automatizare în procesul de expediere a mărfurilor
Livrările pot fi automatizate cu ajutorul:
- Transportoare în zona de depozitare temporară sau de preîncărcare: pentru a eficientiza încărcarea camioanelor cu paleți, este obișnuită instalarea conveioarelor cu role gravitaționale. Aceste tipuri de transportoare au role de frânare care mențin o viteză constantă de alunecare pentru a asigura stabilitatea sarcinii.
- Platforme automate de încărcare și descărcare: acestea maximizează viteza deși, pentru a le implementa, trebuie să lucrați cu camioane care sunt compatibile. Un exemplu de acest tip de automatizare este depozitul Mecalux proiectat pentru Grupo Siro din Spania.
- Identificarea automată a mărfurilor cu etichete inteligente: uriașul avantaj al acestor tipuri de cipuri ID este că fac posibilă citirea extrem de rapidă a informațiilor legate de fiecare unitate de încărcare. Etichetele inteligente elimină nevoia de a scana direct eticheta cu terminalul RFID. Acest lucru îmbunătățește controlul mărfurilor în instalație, deoarece vă permite să cunoașteți locația produselor în orice moment. În cazul expedierii mărfurilor, informațiile sunt validate și transmise sistemului prin punctele de control de lângă docuri. Drept urmare, operatorii nu mai trebuie să îndeplinească această sarcină.
Împărțirea operațiunilor din depozit în procese separate este complicată, deoarece toate aceste activități sunt interconectate. Prin urmare, realizarea unei expedieri a mărfurilor lină, fără erori depinde în mare parte de cât de bine este condusă fiecare zonă care alcătuiește depozitul. Dacă vă confruntați cu acest proces, nu ezitați să ne contactați: unul dintre tehnicienii noștri vă va ajuta să definiți punctele de fricțiune și să găsiți soluții pentru acestea.