The warehouse forms the backbone of the supply chain

Lanțul de aprovizionare: ce este? Definiție și diferențe față de logistică

12 Nov 2022

Lanțul de aprovizionare este procesul generat din momentul în care clientul plasează o comandă până în momentul în care produsul sau serviciul a fost livrat și taxat. Astfel, lanțul de aprovizionare cuprinde planificarea, executarea și controlul tuturor activităților legate de fluxurile de materiale și informații. Acesta cuprinde achiziționarea de materii prime până la livrarea finală a mărfurilor către client, inclusiv procesarea intermediară a mărfurilor.

În consecință, lanțul de aprovizionare poate fi definit ca ansamblul de etape și rețele care intră în joc de la originea produsului până la sosirea acestuia în mâinile clientului final. Acest lanț este alcătuit din diverși furnizori și afaceri al căror rol este de a alimenta următoarea verigă.

În zilele noastre, lanțurile de aprovizionare sunt extrem de complexe din cauza internaționalizării, a creșterii tipurilor de fluxuri, și a modificărilor modelelor generale de consum.

Etapele lanțului de aprovizionare

Lanțul de aprovizionare constă din trei faze principale:

  • Achiziția se referă la modul în care, unde și când sunt obținute și furnizate materiile prime pentru fabricarea produselor.
  • Producția cuprinde prelucrarea materiilor prime, rezultând produse finite.
  • Distribuția implică activitățile care permit mărfurilor să ajungă la destinația lor finală. Acest lucru se realizează printr-o rețea de distribuitori, depozite, magazine fizice și/sau platforme online (în cazul afacerilor de comerț electronic).

Lanțul de aprovizionare este cunoscut și sub numele de lanț valoric, deoarece produsele capătă o valoare mai mare pe măsură ce avansează prin legăturile lor. Unul dintre nodurile principale care susțin acest lanț este depozitul, așa cum se vede în articolul nostru despre logistica depozitării.

Diagrama ilustrează diferitele faze ale lanțului de aprovizionare
Diagrama ilustrează diferitele faze ale lanțului de aprovizionare

Diferențele dintre lanțul de aprovizionare și logistică

Am văzut definiția lanțului de aprovizionare, dar: ce este logistica? Și cum are legătură cu lanțul de aprovizionare? În general, lanțul de aprovizionare se referă la fluxul complet al unui produs până când acesta este vândut. Logistica, la rândul său, face parte din lanțul de aprovizionare. Este o disciplină centrată pe depozitarea, transportul și distribuția produselor.

Ca atare, logistica este zona de afaceri responsabilă să se asigure că produsul corect ajunge la destinația desemnată la termenul specificat, în cantități corecte și cu costul și calitatea cerute — întotdeauna în conformitate cu condițiile convenite anterior cu clientul.

Să luăm exemplul simplu al unui magazin de mobilă: logistica acestei companii ar fi orientată spre achiziționarea de diferite tipuri și modele de mobilier pentru a fi expuse în incintă precum și piese comandate de clienți.

Acestea vor fi depozitate în depozit până la transport. Managerul logistic al magazinului va proiecta traseele de livrare a mobilierului, ținând cont de activitățile de asamblare efectuate la livrarea către clientul final.

Însă lanțul de aprovizionare cu mobilă acoperă toate etapele prin care a trecut produsul, de la extragerea lemnului, prelucrarea lui în scânduri și piese la fabrica de mobilă, distribuția lui ulterioară la punctele de vânzare și transportul final la domiciliul clientului.

Tabelul de mai jos prezintă diferențele dintre logistică și lanțul de aprovizionare:

Diferență Managementul lanțului de aprovizionare Managementul logisticii
Definiție Procesul general de furnizare a produsului. Se referă la cooperarea dintre producători, furnizori, distribuitori, parteneri de afaceri și consumatori. Partea lanțului de aprovizionare care cuprinde gestionarea depozitului și a fluxurilor de transport interne și externe, de la aprovizionare până la livrarea finală.
Obiective Obținerea competitivității maxime pe piață și optimizarea profiturilor. Obținerea satisfacției clienților printr-un management perfect al comenzilor.
Afacerile implicate În general, diferite organizații participă într-un singur lanț de aprovizionare. Acest lucru poate fi gestionat în întregime prin intermediul companiei în sine.
Relația dintre ambele Lanțul de aprovizionare se referă la întregul ecosistem, la ansamblul proceselor prin care trece un produs. Logistica este un subset al operațiunilor care fac parte din lanțul de aprovizionare mai mare.
Domeniile de afaceri implicate Dezvoltarea produselor, controlul calității, servicii pentru clienți și activități de logistică, printre altele. În primul rând depozitarea, transportul și gestionarea stocurilor.

Tendințele Supply Chain 4.0

Lanțurile de aprovizionare se îndreaptă către un mediu logistic care este mai rapid și mai flexibil, mai personalizat, mai precis și mai eficient. După cum am explicat în articolul nostru despre Logistics 4.0, noile tehnologii digitale și automatizarea modelează noul model de lanț de aprovizionare. Deci, ce elemente definesc Conceptul Supply Chain 4.0?

1. Nevoia de tehnologie pentru a colecta și gestiona date

Cu lanțuri de aprovizionare mai extinse și mai complexe, managementul informațiilor a devenit esențial pentru a putea face față cerințelor pieței. În acest sens, este esențial să vă asigurați:

  • Acuratețea datelor în gestionarea stocurilor: cu tot mai multe SKU-uri depozitate, când aveți date exacte de inventar puteți nu numai să maximizați stocul în instalația dvs., ci și să garantați un nivel ridicat de servicii, evitând acele epuizări nedorite de stoc. Acest lucru se realizează datorită utilizării unui software de management al depozitelor care facilitează controlul stocurilor.
  • Trasabilitatea mărfurilor: în navigarea prin lanțurile globale de aprovizionare, trasabilitatea logistică s-a dovedit a fi un instrument de control excepțional pentru gestionarea fluxurilor de materiale atât interne, cât și externe. Menținerea unui sistem de trasabilitate este posibilă numai datorită tehnologiei de etichetare cu coduri de bare sau etichete RFID, dispozitive de captare a datelor și software care gestionează informațiile partajate de-a lungul lanțului de aprovizionare.
  • Monitorizare KPI exhaustivă: programe precum Software-ul de analiză Supply Chain de la Mecalux vă permit să monitorizați întreaga activitate care are loc în instalație și relația acesteia cu restul verigilor din lanțul de aprovizionare. Acest lucru asigură că aceste operațiuni nu împiedică fluxurile intralogistice.

2. Integrare sporită între diferitele părți interesate din lanțul de aprovizionare

Strategia de alegere a partenerilor lanțului de aprovizionare devine din ce în ce mai concentrată pe eliminarea barierelor dintre furnizori și stabilirea de relații bazate pe cooperare.

Acest lucru se face prin intermediul standardizării proceselor și planificării comune a activităților. Utilizarea unui software avansat de gestionare a datelor este vitală pentru a opri operarea separată și pentru a aborda lanțul de aprovizionare dintr-o perspectivă de ansamblu.

Coordonarea transporturilor în lanțul de aprovizionare este indispensabilă pentru optimizarea operațiunilor
Coordonarea transporturilor în lanțul de aprovizionare este indispensabilă pentru optimizarea operațiunilor

3. Strategii de automatizare a proceselor pentru o precizie și viteză îmbunătățite

Automatizarea industrială implementată în operațiunile de producție și procesare a produselor a făcut saltul în lanțul de aprovizionare și este prezentă în diferitele domenii ale logisticii:

  • Managementul activității instalației: sistemele de management ale depozitelor au facilitat organizarea activității și inventarul disponibil în unități din ce in ce mai complexe. În acest sens, ele joacă un rol semnificativ în optimizarea sarcinilor de pregătire a comenzilor, împreună cu dispozitive precum instrumente voice picking și pick-to-light. Toate acestea au sporit vitezele de picking pe oră și pe operator și au eliminat practic toate erorile.
  • Transport automat de încărcături în procesele intralogistice: proiectele de automatizare sunt adesea centrate în jurul mișcărilor de mărfuri, având în vedere marile avantaje pe care automatizarea le aduce acestor operațiuni. De fapt, în zilele noastre, depozite robotizate utilizează tot felul de sisteme automate pentru accelerarea fluxurilor de mărfuri și îmbunătățirea siguranței în instalații.
  • Gestionarea rutelor de transport: software-ul de management al flotei este crucial pentru coordonarea distribuției de mărfuri în diferitele noduri din lanțul de aprovizionare. Aceste sisteme vă permit să organizați rute pe baza parametrilor logistici (date de livrare, de exemplu) și să includă și strategii precum consolidarea și gruparea mărfurilor.

Managementul eficient al lanțului de aprovizionare este de neconceput fără optimizarea operațiunilor logistice ale companiilor. După cum am văzut, aceste două concepte sunt mai interconectate ca niciodată, iar obiectivele lor trebuie aliniate pentru a contribui la profitabilitatea afacerii. La Mecalux, vă putem ajuta să determinați și să vă atingeți obiectivele logistice din punct de vedere al managementului depozitului: nu ezitați să ne contactați.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: