The warehouse manager is the person responsible for supervising and controlling all processes taking place in a storage facility

Manager de logistică: profilul unui rol cheie

18 Sep 2022

Managerul de logistică este unul dintre cele mai solicitate profiluri din logistică, având în vedere cât de important a devenit în sector în ultimii ani. În zilele noastre, în timpul experiențelor lor de cumpărături, utilizatorii interacționează cu companii prin mai multe canale de vânzare. Din acest motiv, logistica a trebuit să se adapteze și să devină forța motrice din spatele multiplelor inițiative de abordare a noilor obiceiuri ale consumatorilor.

Pe acest fundal, managerul de logistică sau de depozit a apărut ca una dintre pozițiile cu cea mai mare responsabilitate din organigrama unei companii. Acest profil profesional trebuie să aibă abilități de conducere și să lucreze alături de managerul de producție – și alte departamente – pentru a face față noilor scenarii care se desfășoară pe piață.

În această postare, vom detalia funcțiile îndeplinite de managerii de logistică, pregătirea și capacitățile necesare pentru a efectua munca și modul în care un WMS îi poate ajuta să gestioneze mai bine toate resursele din instalație și să ia decizii mai inteligente pentru afacere.

Ce este un manager de logistică?

Managerul de logistică este persoana responsabilă cu supravegherea a tot ceea ce se întâmplă într-un depozit. Misiunea acestei persoane este să planifice, gestioneze și coordoneze furnizarea, aprovizionarea, depozitarea și distribuția materialelor și produselor companiei. Unul dintre obiectivele sale principale este de a optimiza atât spațiul din instalație, cât și sarcinile care au loc în aceasta.

Este o poziție de înaltă responsabilitate, deoarece rolul său este strâns legat de durabilitatea și de performanța întregii afaceri. Instalațiile productive ajută companiile să obțină rezultate bune, deoarece îmbunătățesc calitatea serviciilor și, în consecință, satisfacția clienților.

Depozitul este una dintre verigile principale în lanțul de aprovizionare. Prin urmare, managerul de logistică lucrează direct cu șeful producției și trebuie, de asemenea, să participe la fazele de producție a mărfurilor, de la proiectarea și fabricarea acestora până la distribuția și livrarea la punctele de vânzare. Aceste două roluri trebuie să rămână în comunicare și coordonare continuă pentru a se asigura că produsele sunt fabricate corespunzător și livrate eficient clienților finali.

Luați, de exemplu, cazul unei companii care intenționează să lanseze un nou produs pe piață. Pentru a face acest lucru, managerii de producție și logistică trebuie să pună pe masă numeroase probleme și să le definească, inclusiv: ce materii prime și resurse sunt necesare pentru fabricarea articolului (lista de materiale sau BOM), când să trimită materiile prime către liniile de producție și în ce condiții să depoziteze produsele finite.

Sarcinile managerului de logistică

Managerii de depozit se asigură că toate operațiunile se desfășoară fără întreruperi și au cele mai înalte garanții de siguranță. Să examinăm sarcinile și rolurile specifice:

  • Gestionează echipa. Aceștia trebuie să supravegheze, să îndrume și să atribuie responsabilități profesioniștilor care lucrează în instalație (sarcini de depozitare, pregătire comenzi, curățenie etc.). De asemenea, trebuie să evalueze performanța fiecărui angajat și să se asigure că lucrătorii își fac treaba în mod corespunzător.
  • Prioritizează siguranța. Una dintre sarcinile principale ale unui manager de logistică este să elaboreze un plan de prevenire a riscurilor în conformitate cu sarcinile și natura depozitului. Acest plan include desfășurarea unei inspecții tehnice anuale obligatorii a stării rafturilor (prevăzută în secțiunea 4.43.1 din Regulamentul privind sănătatea și securitatea în muncă). Pe lângă starea raftului, această inspecție evaluează starea paleților, dacă stivuitoarele sunt adecvate r unităților de încărcare pe rafturi și manevrarea corectă din partea operatorilor.
  • Supraveghează primirea și expedierea mărfurilor. Managerii de logistică trebuie să planifice etapele de urmat și să se asigure că sunt respectate. De asemenea, vor lua decizii în cazul unor situații neprevăzute.
  • Controlul inventarului. Aceasta presupune monitorizarea mărfurilor, inclusiv a produselor finite și a materiilor prime. Nu există nicio îndoială că principiul de bază al logisticii constă în a avea întotdeauna bunuri la îndemână atunci când este nevoie. Epuizările de stoc au un efect extrem de negativ asupra afacerii (întârzieri la livrarea comenzilor, imaginea corporativă slabă etc.), care trebuie evitate cu orice preț.
  • Optimizează spațiul. Lipsa spațiului este o preocupare majoră atunci când gestionați un depozit. De aceea, una dintre funcțiile managerilor de logistică este de a distribui spațiul (amenajarea depozitului) în mod logic și eficient. De exemplu, în instalațiile mari, mărfurile pot fi distribuite între diferite zone. Organizarea corectă a spațiului are ca rezultat un rulaj mai mare și localizarea mai rapidă a SKU-urilor de către operatori.
  • Planifică strategia de logistică. Scopul este de a asigura buna funcționare a tuturor activităților din depozit. Aceasta include:
    1. Elaborarea politicii de achiziții, depozitare și aprovizionare a producției (adică, procese intralogistice ale companiei).
    2. Deciderea și organizarea proceselor de distribuție și de livrare a fiecărui produs.
    3. Supravegherea colectării.
    4. Asigurarea fluxului continuu de mărfuri și analizarea modului de îmbunătățire și perfecționare a acestor procese.
    5. Optimizarea transportului: reducerea costurilor de livrare, timpilor și rutelor.
    6. Prevenirea incidentelor și deteriorării depozitului prin implementarea măsurilor de siguranță și întreținere.

Profilul profesional al unui manager de logistică

Calificarea este indispensabilă atunci când ocupați un post atât de solicitant ca acesta. De cele mai multe ori, managerul de logistică al unei companii este o persoană cu educație de nivel superior — de obicei cu o diplomă universitară (în general în economie, afaceri sau inginerie) — și care are, de asemenea, expertiză logistică.

Cu toate acestea, multe dintre abilitățile și capacitățile necesare sunt dobândite și perfecționate prin experiență, inclusiv învățarea de a conduce o echipă și de a relaționa cu clienții și furnizorii.

Pe de altă parte, având în vedere că managerii de logistică trebuie să interacționeze cu tot felul de furnizori, clienți și angajați, ei trebuie să cunoască limbi străine, au abilități de inteligență emoțională, cum ar fi empatie, și știu cum să asculte și să negocieze.

În cele din urmă, managerii de depozit nu și-ar putea face treaba fără alte multe abilități tehnice. Ei trebuie să aibă competențe informatice, să posede cunoștințe tehnologice și să demonstreze capacitate analitică.

De-a lungul anilor, tehnologia a transformat complet logistica, până la transformarea ei într-una dintre pietrele de temelie pentru o mai mare competitivitate a afacerilor. Companiile moderne nu se pot lipsi de ea dacă își propun să obțină o mai mare vizibilitate a tuturor proceselor care au loc în instalația lor.

Astfel, în activitățile lor zilnice, managerii de logistică trebuie nu numai să se simtă confortabil cu cele mai noi tehnologii, ci și să înțeleagă cum să le exploateze, familiarizându-se cu toate dezavantajele instalației și profitând la maximum de ea din punct de vedere al profitabilității. În același timp, managerii de logistică trebuie să fie capabili să convertească datele furnizate de sistemul de management al depozitelor (WMS) în informații aplicabile pentru a face îmbunătățiri.

Software pentru managerii de logistică

Cu ajutorul unui WMS precum Easy WMS de la Mecalux, managerii de logistică pot controla și optimiza tot ceea ce are loc în instalație: inventar, fluxuri, manipulare a mărfurilor, metode de depozitare a produselor, proceduri de aprovizionare și pregătirea comenzilor, printre alte sarcini.

Pe lângă un WMS, managerii de logistică au nevoie și de anumite instrumente de analiză a datelor și de monitorizare a activității:

  1. Analiza lanțului de aprovizionare. Acest software face posibilă verificarea diverșilor indicatori de stare a depozitului, obținerea cunoștințelor aprofundate despre starea afacerii și măsurarea debitului tuturor proceselor. Încorporează ecrane de control care includ majoritatea sarcinilor logistice de reținut: intrări, ieșiri, precizia colectării, clienți, calitate, capacitate și utilizare. Aceste ecrane afișează date utile despre toate activitățile din instalație. Cu aceste informații, managerii de logistică pot efectua analize detaliate ale operațiunilor, pot planifica resursele, pot măsura performanța afacerii și pot lua decizii strategice pentru a crește productivitatea.
  2. Sistemul de management al muncii. Cu scopul de a îmbunătăți operațiunile din depozit, acest software este utilizat pentru a monitoriza activitățile lucrătorilor pentru a maximiza eficiența acestora. Rolul său este foarte clar: are sarcina de a înregistra timpul efectiv petrecut în îndeplinirea sarcinilor și de a le compara cu timpii standard estimați pentru fiecare. În acest fel, managerii de logistică pot măsura performanța angajaților și pot identifica cu ușurință punctele de îmbunătățire.
Logistics managers need to have a data analysis tool to check the status of the installation and make improvements
Managerii de logistică trebuie să aibă un instrument de analiză a datelor pentru a verifica starea instalației și pentru a aduce îmbunătățiri

Un membru indispensabil al lanțului de aprovizionare

Managerul de logistică este, fără îndoială, o figură centrală pentru a asigura că activitățile oricărei companii sunt desfășurate eficient. Fără această persoană, haosul s-ar extinde în instalație.

Ținând cont de faptul că sectorul logisticii este în continuă expansiune și schimbare, managerii de depozite trebuie, de asemenea, să își actualizeze abilitățile pentru a face față cu îndemânare noilor provocări cu care se confruntă. Pentru a-și îndeplini obligațiile cu succes, CV-urile lor trebuie să includă o pregătire optimă, cunoașterea limbilor străine, empatie și analiza datelor de specialitate.

De asemenea, managerii de logistică trebuie să fie informați cu privire la toate mișcările lanțului de aprovizionare în care compania lor participă pentru a filtra acele informații prin analiza datelor, corectând ulterior procesele ineficiente. Aceste instrumente computerizate le permit acestor manageri să aibă control deplin asupra operațiunilor lor. Va marca diferența dintre o instalație profitabilă și una plină de ineficiențe.

La Mecalux, avem soluții software care vă vor aduce compania în prim-planul sectorului dvs., ajutându-vă managerul de logistică să ia decizii corecte și să atingă obiectivele stabilite. Intrați în legătură pentru a afla totul despre modul în care Easy WMS și modulul Supply Chain Analytics vă pot îmbunătăți în mod eficient afacerea.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: