Dark stores accelerează sistemele logistice ale supermarketurilor online
Dark stores sunt răspunsul retailerilor online (în mod normal supermarketuri) la noile tendințe de consum. În acest sens, companiile de comerț electronic au dezvoltat un nou model de depozit: dark stores, care sunt instalații axate pe onorarea comenzilor dar cu aspectul unui magazin fizic, înlocuind clienții cu operatori.
Un studiu realizat de IGD, companie de consultanță specializată în comerțul cu amănuntul alimentar, evidențiază ascensiunea produselor alimentare online, între 2018 și 2023. Sectorul urmează să crească cu 20,4% anual în această perioadă, atingând o valoare totală a afacerii de aproape 375 de miliarde de dolari în cele 10 țări în care supermarketurile online au cea mai mare cotă de piață. Acest clasament este condus de China, urmată de SUA, Japonia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Franța, Australia, Germania, Canada și Spania.
Dark stores: definiție și origine
Dark stores, cunoscute și sub denumirea de „dark supermarkets” și „dotcom centers”, sunt centre de distribuție și platforme de onorare a comenzilor special orientate către sectorul alimentar online. Aceste depozite sunt situate în mod normal în vecinătatea marilor noduri urbane pentru a oferi servicii mai bune de logistică în comerțul electronic . Astfel, principalele caracteristici ale acestor spații sunt că ele arată ca supermarketurile tipice — culoarele sunt chiar amenajate — dar înăuntru sunt operatori în loc de clienți.
Deși majoritatea supermarketurilor încă pregătesc comenzi din magazine, standardul de livrare în aceeași zi și noile tendințe de consum, din ce în ce mai concentrate pe web, au forțat afacerile din sector să se reinventeze pentru a oferi servicii agile și eficiente. De fapt, deși tendința dark store a apărut doar în legătură cu produsele alimentare online, s-a răspândit în alte zone de vânzare cu amănuntul.
Dar cum funcționează un dark store? După primirea comenzilor, instrucțiunile sunt trimise operatorilor (cunoscuți ca personal shoppers sau pickers) care circulă prin supermarket cu o tabletă și un cărucior de picking.
Depozitul este guvernat de un sistem de management al depozitului (WMS) care generează în mod automat cele mai eficiente rute ale operatorului.
Ar trebui să notăm diferența dintre dark stores și dark warehouses, care sunt adesea confundate. Un dark warehouse se referă la o instalație fără iluminare (și, prin urmare, fără operatori) care funcționează într-un mod automat. Aceasta este o soluție comună pentru depozitele care necesită condiții speciale de mediu.
Care sunt avantajele dark stores?
Acest sistem aduce beneficii considerabile supermarketurilor:
- Managementul eficient al livrării pe ultimul kilometru/ultima milă: aceste depozite constituie un răspuns eficient la livrarea pe ultimul kilometru/ultima milă — cea mai costisitoare etapă a Logistics 4.0 — deoarece facilitează expedierea produselor de la un centru de distribuție situat în apropierea clientului final.
- Operațiuni de picking mai eficiente: operatorii sunt ghidați de instrucțiunile de la un WMS, ceea ce previne erorile în procesul de pregătire a comenzii. Faza de picking este optimizată în continuare datorită faptului că aceste unități încorporează de obicei mai multe elemente automate în operațiunile lor, cum ar fi sistemele pick-to-light.
- Operațiuni non-stop: deși arată ca magazine sau supermarketuri, aceste instalații nu sunt supuse programului de lucru, permițând diverse schimburi și, astfel, îmbunătățind productivitatea depozitului.
Toate acestea au ca rezultat îmbunătățirea calității serviciilor și, la rândul său, satisfacția îmbunătățită a clientului final.
De la Amazon la Mercadona: trendul dark store
Dark stores au apărut în toată SUA și Europa în ultimii ani. Afaceri precum Amazon, multinaționala franceză Carrefour și, cel mai recent, liderul spaniol al supermarketurilor Mercadona au deja unități de acest tip în funcțiune.
De exemplu, Mercadona a investit 12 milioane de euro la noi în 2018 pentru a crea un dark store ca centru de pregătire și distribuție pentru comenzile online. Depozitul ocupă peste 13.000 m² și are peste 300 de module de rafturi de picking unde depozitează toate gamele de produse comercializate de supermarket: produse uscate, refrigerate și congelate. Conform calculelor proprii ale companiei, acest dark store a înregistrat o creștere de patru ori a productivității și eficienței în comparație cu sistemul anterior de pregătire a comenzilor.
De asemenea, mai multe companii alimentare au colaborat cu altele specializate în comerțul electronic pe piețe cu rețele logistice mai mici. Acesta este cazul Carrefour, care a făcut echipă cu startup-ul columbian de livrare la domiciliu Rappi pentru a deschide dark stores în Brazilia.
Răspunsul la retailul omnicanal
Creșterea afacerii de supermarket online la nivel mondial este incontestabilă. Aceste noi tendințe de consum conving companiile, în special pe cele din sectorul retail, să inoveze pentru a rămâne competitive.
În fața provocării retailului omnicanal, dark stores s-au stabilit ca una dintre cele mai bune soluții din sectorul comerțului electronic pentru optimizarea pregătirii comenzilor și gestionarea eficientă a livrării pe ultimul kilometru/ultima milă, una dintre cele mai complexe etape ale lanțului de aprovizionare.
Acest model, care este deja exportat în alte industrii dincolo de sectorul alimentar online, va face posibilă răspunderea eficientă la creșterea comenzilor online văzută de companii în zilele noastre.